Dátum: 2021. november 16.

Helyszín: Zoom felület

Levezető elnökök: Kalász Veronika (Freekey) és Cserti-Szauer Csilla doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)

10.00-10.30 Megnyitó (magyar hozzászólások magyar jelnyelvi tolmácsolással és magyar feliratozással)

10.00-10.10 Levezető elnökök bevezetője

10.10-10.20 Dr. habil. Papp Gabriella PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Dékáni megnyitó

10.20-10.30 Prof. habil. Könczei György DSc (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Intézetigazgatói megnyitó

10.30-11.30 Vitaindító előadás (magyar nyelvű előadás magyar jelnyelvi tolmácsolással és magyar feliratozással)

Dr. Petri Gábor PhD (Tizard Centre, University of Kent és Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége): Mit (nem) adott nekünk a fogyatékossággal élő emberek társadalmi mozgalma? Perspektívák és hierarchiák a posztszocialista Magyarországon

A fogyatékosságügyről ma Magyarországon két, egymásnak ellentmondó, de egymást erősítő történet él. Az egyikben a rendszerváltás óta eltelt 31 év története fejlődésként, fejlődési lépések sorozataként jelenik meg. Ilyen „lépés” például az 1998-as esélyegyenlőségi törvény és az ENSZ fogyatékosügyi egyezményének 2007-es ratifikálása. Ezek az egyszerre jogi és szimbolikus változások egykor új „érát” ígértek. Mögöttük felsejlenek a fogyatékos emberek hazai és nemzetközi szervezetei, amelyek büszkén vállalják, hogy küzdöttek ezekért a változásokért. Ez a fejlődéstörténet rokona a „felzárkózás” régiónkban domináns politikai üzenetének.

A másik oldalon ezzel szemben, és ezt kiegészítve áll a fejlődést vitató állandóság és elkeseredettség története, amely kétkedve kérdezi: vajon tényleg ezekért a változásokért küzdöttek a mozgalom tagjai 1990 óta? Hiszen Magyarországon a fogyatékos emberek és családjaik tömegei ma is izoláltan, a szegénységi küszöbön élnek; csak az érintettek töredékét támogatják szociális szolgáltatások; az intézetben élők száma alig változik; az akadálymentesített épített környezet pedig az elköltött euromilliók ellenére továbbra is inkább csak távoli ideál, mintsem tapasztalható valóság.

A két ellentétes történet egyik metszéspontjában a fogyatékos emberek érdekeit képviselő érdekvédelmi (és egykor: politikai) mozgalom áll – amely egyben egy hasznos perspektívát is ad annak vizsgálatára is, hogy az a bizonyos pohár félig tele van vagy félig üres inkább.

Előadásomban példákat hozok mindkét történet igazára, építve a TÁRKI-nál végzett kutatásunk első eredményeire, egyben keresve a mélyreható átalakulás és fejlődés közvetlen akadályait. Saját doktori és egy folyamatban lévő nemzetközi kutatásomból merítve elemzem a hazai és nemzetközi fogyatékos érdekvédelmi mozgalom „ökológiáját”: a mozgalom szereplőit, stratégiai repertoárját, tipizálhatóságát, belső rendjét és – globális és lokális – kényszerítő körülményeit. Kitérek arra, miképp befolyásolja a területet Magyarország globálisan elfoglalt félperifériás pozíciója, az államszocialista múlt és a neoliberális jelen. Érintem végül a nyelv, a tudás, az anyagi források (jövedelem, szponzorok) és (belső és külső) hierarchiák szerepét. Célom nem végérvényes válaszok adása, hanem inkább olyan új szempontok keresése, amelyek mind a fejlődés, mind az állandóság történetét zárójelbe tehetik.

11.30-11.35 Levezető elnöki keretezés 

11.35-11.50 Kávészünet 

11.50-13.30 Párhuzamos szekció

  1. Mad Studies (angol nyelvű szekció tolmácsolás nélkül)

Szekcióelnök: Dr. Bányai Borbála PhD, Csabai Lucia doktorandusz, Dr. Kondor Zsuzsa PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)

Meghívott előadók: 

  • Prof. Dr. Jean Pierre Wilken PhD (CARe Network, Utrecht Egyetem): A felépülés modell és a CARe modell
  • Dirk Den Hollander, Tom Heywegen (Nei Skoen Felépülés alapú önsegítő közösség) Új utak a felépülésben
  • Babarczy Eszter:  (Búra alapító): bura.hu közösségi segítő weboldal
  • Gallai István (Ébredések Alapítvány, Hanghalló Csoport): A Hanghalló önsegítő csoport. Van felépülés a mentális betegségből.

2. Multidisciplinary Innovation for Social Change (angol nyelvű szekció tolmácsolás nélkül)

Szekcióelnök: Prof. Milen Baltov PhD (Burgas Free University)

  • Dr. Katri-Liis Lepik PhD (Tallinn University): Multidiszciplináris innovációk a társadalmi változásokért – egy nemzetközi tudományos hálózat tapasztalatai 
  • Dr. Teresa Franqueira PhD (University of Aveiro): A design ereje a társadalmi innovációban….és azon túl
  • Dr. Shane O’Sullivan PhD (Technological University of the Shannon): A szociális farmok hatása az intellektuális fogyatékossággal élő személyek életére Írországban.

3. Szolgáltatási rendszerek és innovációk (magyar nyelvű szekció)

Szekcióelnök: Dr. Katona Vanda PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)

  • Svastics Carmen doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar), Dr. Csillag Sára PhD (Budapesti Gazdasági Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Kar), Dr. Győri Zsuzsanna PhD (Budapesti Gazdasági Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Kar), Dr. Hidegh Anna Laura PhD (Budapesti Corvinus Egyetem, Vezetéstudományi Intézet): Identitások találkozása: fogyatékosság és vállalkozás
  • Dr. Laki Ildikó PhD (Milton Friedman Egyetem): Napjaink kihívásai – értékrend különbségek – társadalmi különbségek
  • Nyitrai Imre doktorandusz (Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Kar): Innovációs lehetőségek a magyarországi szociális szolgáltatási rendszerben
  • Dr. Kondor Zsuzsa PhD, Dr. Billédi Katalin PhD, Cserti-Szauer Csilla doktorandusz, Dr. habil. Papp Gabriella, Dr. habil. Perlusz Andrea (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Pályaorientációs intervenció lehetőségei hátrányos helyzetű gyermekek életpálya- és jövőtervezésében
  • Dr. Juhász Péter doktorandusz (Semmelweis Egyetem Szociális Vezetőképző Tudásközpont): Függetlenség és pluralitás – a fogyatékosságügyi ENSZ-egyezmény végrehajtásának néhány alapelvi kérdése

4. Diszciplínák találkozása (magyar nyelvű szekció)

Szekcióelnök: Dr. Gurbai Sándor PhD

  • Dr. Berzsenyi Emese PhD (Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaságtudományi Kar), Dr. Loványi Eszter PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Németül tanulni hallássérüléssel? A participatív módszertan segít!
  • Dr. Berzsenyi Emese PhD (Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaságtudományi Kar): A történelem kulturális hasadásainak és társadalmi fordulópontjainak hatásai a fogyatékos személyek életére – a középkor és a kora újkor időszaka
  • Nyikes Natália doktorandusz (ELTE School of English and American Studies PhD Programme in Language Pedagogy): A diszlexiás nyelvtanulók idegen nyelvi szorongásának csökkentése
  • Andor Csaba doktorandusz (Belügyminisztérium Társadalmi Felzárkózásért Felelős Helyettes Államtitkárság; ELTE Társadalomtudományi Kar Szociológiai Doktori Iskola):  Találkozások ember és ember között, és a fogyatékosság „helye”

13.30-14.30 Ebédszünet

14.30-16.10 Párhuzamos szekciók

5. Az alapjogi jogalanyiság koncepciója. A nagykorúak cselekvőképességének korlátozása Magyarországonoktoranduszok útja (magyar nyelvű szekció)

Szekcióelnök: Prof. habil. Hoffman István PhD (ELTE Állami-és Jogtudományi Kar) 

  • Dr. Kiss Valéria PhD (ELTE Állami-és Jogtudományi Kar), Dr. Maléth Anett doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): A gondnoksági perek empirikus vizsgálata 
  • Dr. Tóth Fruzsina Rozina doktorandusz (ELTE Állami-és Jogtudományi Kar): A megismerés lehetséges módszerei az alávetett csoportok joghoz való viszonyának kutatása során
  • Dr. Somody Bernadette PhD, Dr. Stánicz Péter doktorandusz (ELTE Állami-és Jogtudományi Kar) : Mit ér az alapjog, ha nem gyakorolható? Az alapjogi jog- és cselekvőképesség integrált koncepciója
  • Gulya Fruzsina doktorandusz (ELTE Állami-és Jogtudományi Kar): A pszichoszociális és intellektuális fogyatékossággal élő személyek médiareprezentációja Magyarországon

6. Doktoranduszok útja (magyar és angol nyelvű szekció, tolmácsolás nélkül)

Szekcióelnök: Dr. Kunt Zsuzsanna PhD  (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar)

  • Tóth Adrienn doktorandusz (ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola), Tóth Miklós Bálint doktorandusz (Mathias Corvinus Collegium): Utópiák fogságában – Megjegyzések a fogyatékosságmodellek logikájához 
  • Rékasi Nikolett doktorandusz (Wesley János Lelkészképző Főiskola), Cserti-Szauer Csilla doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar), Kovács Gábor doktorandusz (ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola),  Svastics Carmen doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Karrierutak – fogyatékossággal élő emberek lehetséges karrierútja
  • Macmbinji Vincent Otieno doktorandusz (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola) (angolul) : Autism: Life Quality of Children with Autism and Their Families: Different Needs and Possibilities in the Field of Service in Kenya
  • Vissi Tímea doktorandusz (Semmelweis Egyetem Pető András Kar): A pszicho-emocionális fogyatékosítás megjelenése magyar és norvég nemzetiségű fogyatékossággal élő személyek élettörténet interjúiban

7. Interkulturális Pszichológiai és Pedagógia  (magyar nyelvű szekció)

Szekcióelnök: Prof. habil. Nguyen Luu Lan Anh PhD (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar)

  • Dr. Horváth Zsuzsanna PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar): Kiscsoportok működése mozgás- és táncterápiás munkában – fogyatékossággal élő fiatalokból álló csoportokban
  • Dr. Lendvai Lilla PhD (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar), Svastics Carmen doktorandusz (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar), Prof. habil. Nguyen Luu Lan Anh PhD (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar): “Itt van egy férfi. Nem vak, egy férfi.” – Látássérült férfiak maszkulinitással kapcsolatos attitűdje és saját tapasztalatai
  • Márton Gábor Csaba (MáSzínház // AppArt Egyesület):  Elfogadás, partnerség, közösség, élmény, színház – az inklúzió kulcsai a MáSzínházban

8. Épségizmus az oktatásban (angol nyelvű szekció tolmácsolás nélkül)

Szekcióelnökök: Dr. Flamich Mária Magdolna PhD (Miskolci Egyetem) és Dr. Hoffmann Mária Rita PhD (ETE Bölcsészettudományi Kar)

  • Dr. Anabel Moriña PhD, Gilda Biagiott doktorandusz (University of Seville): Inkluzív oktatás és fogyatékosság a felsőoktatásban
  • Dr. Hoffmann Mária Rita PhD (ELTE BTK), Dr. Gombás Judit PhD (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar), Dr. Flamich Mária Magdolna PhD (Miskolci Egyetem): Az épségizmuson túl — a létezés narratívái
  • Tószegi Zsófia Julia, doktorandusz (Pécsi Tudományegyetem): Az épségizmusból adódó felsőoktatási kihívások: kiállás a hallgatói sokszínűség és neurodiverzitás értékként való kezeléséért

16.30-17.30 Vitaindító előadás (angol nyelvű előadás szinkrontolmácsolással, magyar jelnyelvi tolmácsolással és magyar feliratozással)

Prof. Dr. Lennard Davis PhD (University of Illinois at Chicago): Fogyatékosságtudomány a 21. században. Identitások, szegénység és társadalmi igazságosság

17.30-17.40 A konferencia zárása